Blog

Denklus staat voor gemeenschap van denken
Nieuws & Onderzoek

Denklus staat voor

…… de gemeenschap (community) van denken, de dialogische vorm, de betrokkenheid, de verbinding van jijzelf en de ander; we denken met elkaar in een veilige denkomgeving onder professionele begeleiding. We voeren een gezamelijke dialoog en houden onze voeten op de grond. Denklus is praktisch in denken en doen! Denklus verwijst naar klussen, want in onze Denk-klussen gaan we ook praktisch aan de slag, creatief en nieuwsgierig onderzoek dat plaats heeft in ieders dagelijks leven, jong en oud! Denklus geeft jouw

Lees verder ➝
Atelier het Narrenschip

Gulzige Geit

Het boek Gulzige Geit, Petr Horácek (Lemniscaat, 2017) is heel geschikt om met jonge kinderen (kleuters) te filosoferen over eten en  over de invloed van eten op hoe je er uit ziet en hoe je je voelt, over wat je wel of niet mag of kan eten en  het verschil tussen mensen en dieren. En dingen kunnen leren of al weten. Hier heb je een handleiding om het filosofisch gesprek rondom deze onderwerpen te starten. Het verhaal: vertraag je tempo en

Lees verder ➝
Atelier het Narrenschip

Gevangenis

Naar aanleiding van het bezoek van Amnesty international op de school waar ik filosofeer met groepen 7 en de dag van de mensenrechten op 10 december maak ik deze filosofieles over gevangenis. De vrije denkruimte in de groep creëer ik door te beginnen met een verhaal waarmee je veel kanten op kan, waardoor het associatievermogen en de creatieve denkprocessen  van de leerlingen op gang komen en waarbij vooral niet direct allerlei “sociaal wenselijke” antwoorden opgeroepen worden. Diogenes; Een verhaal Volstrekte

Lees verder ➝
Atelier het Narrenschip

Voorraad & verzameling

Groep 3 en 4 denkt na over voorraad en verzameling en het verschil daartussen. Over kenmerken, toepassingen , ordening, gebruik, samenwerken. Deze gesprekken begeleidde ik voor leerlingen  van  de Capelse schoolvereniging  -Hieronder kan je een klein stukje  volgen hoe mijn vragen opgebouwd zijn. Enerzijds heb ik een verhaal en een opzet van de les, anderzijds sluit ik steeds aan bij de gedachtenwereld van de kinderen. Hoe concreter hoe beter is mijn moto. Niks moeilijk, ingewikkeld of zweverig! Filosoferen kan met

Lees verder ➝
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Categorieën