Karin Glaubitz
Hoi, Ik ben Karin. Ik ben een ontzettende denker, altijd al geweest!
En...
het klinkt misschien raar, omdat ik zo’n denker ben wil ik ook juist veel dingen doen. Anders zit ik alleen maar in mijn eigen hoofd rond te hangen en daar word ik niet blij van. Dus ben ik van denken, filosoferen, mijn doe-beroep gaan maken.
Mijn studie
Ik had altijd zoveel vragen in mijn hoofd over van alles en nog wat dus besloot ik filosofie te gaan studeren aan de Erasmusuniversiteit in Rotterdam. Eerst moest ik in mijn studie wel die verschrikkelijke dikke boeken van al die ingewikkelde filosofen bestuderen. Niet alleen in het Nederlands, maar ook in het Duits, Engels, Frans en zelfs Latijn! Moeilijk was het en ik begreep lang niet alles, maar het was razend interessant. En ook heb ik veel plezier gehad met andere studenten en de lessen die we kregen en de eindeloze filosofische gesprekken die we voerden. Eén keer filosofeerden we in een college over natuurwetten en toen liet de professor een wit kalkkrijtje vallen om de wet van de zwaartekracht te demonstreren. Hij schrok zich een hoedje toen het in tweeën brak, en wij, studenten moesten daar erg om lachen. En na 5 jaar hard werken kreeg mijn diploma van de Erasmusuniversiteit: mijn bul.
En toen snel wegwezen uit die hoge toren van de Erasmusuniversiteit, voeten weer op te grond en niet te veel nadenken dus aan de slag in de echte wereld! Eerst fietste ik nog even 3 rondjes door Europa. En toen ben ik les gaan geven, ik was toen 25 jaar! Echt een jonge dame. Ik ging lesgeven in heel veel verschillende dingen. In kunst, Nederlandse taal, in denken, in praten, in spelen, in verhalen vertellen en schrijven. Allemaal tegelijk en door elkaar heen. En eigenlijk hadden die doe-dingen ook weer heel erg veel met denken te maken. Dus mijn studie kwam goed van pas, want ik had leren denken!
Doe-denk-dingen
Veel mensen waarmee ik die doe-denk-dingen deed waren kinderen en jongeren. Ik filosofeerde, speelde, vertelde, luisterde en dacht na met zoveel (jonge) mensen dat ik steeds meer leerde en leuke ideeën kreeg… om te doen. En nu heb ik Denklus bedacht om te doen.
Ik doe denk-klussen met iedereen die daar zin in heeft. Dat kan in mijn fijne werkplaats, dat kan op school, in het museum, in de bibliotheek en dat kan ook online. Alleen of met anderen, alles is mogelijk.
Mijn werkplaats
Omdat ik al bijna 60 jaar ben en ook heel creatief heb ik ook verschrikkelijk veel leuke spelletjes, verhalen, filmpjes, foto’s, tekeningen kunnen maken. Altijd met veel kleuren, daar houd ik van. Inmiddels heb ik een prachtige schatkamer, dat is mijn werkplaats en praktijkruimte. Daaruit kan ik elke keer iets leuks of interessants te voorschijn toveren. Iets leuks om over te praten, te spelen, te onderzoeken en te denken. En elke keer ontdekken we in iedere nieuwe Denklus weer nieuwe dingen.
Oh ja en niet vergeten; mijn lieve man Elbert maakt steeds tekeningen voor mij in zwart wit, kleuren doet hij niet, het zijn cartoons. En er is ook een heel knappe creatieve jonge man, Jimmy-Dean, die deze prachtige website voor mij heeft gemaakt. Ik hoop je snel te spreken!
Karin
Foto: Anne-Marie Höppener
Opleiding & Training Karin Glaubitz
- Diploma Wijsbegeerte; Eerstegraads docent filosofie: Erasmus Universiteit Rotterdam.
- Nevenstudies: Methoden sociaalwetenschappelijk onderzoek, Vrouwenstudies; idem.
- EPIC International: COPI gecertificeerd (Community Of Philosofical Inquiry); dialectisch/dialogische filosofische gespreksvoering in groepen; specialisatie filosoferen met kinderen.
- Training Socratisch gespreksvoering, specialisatie filosoferen met kinderen en jongeren.
- Opleiding Socratisch gespreksleider, Bolten Training, Kristof van Rossem.
- Training en cursussen onderwijsvernieuwing, pedagogie, klassemanagement, SEL, Teach Like a Champion, Lessen in orde “Peter Teitler”.
- Foto : Marwan Magroun
Publicaties, Projecten & Ervaringen Karin Glaubitz
- “Filosoferen met je hele lijf,” filosoferen met kleuters in de meertalige kleuterklas. Eervolle vermelding Centrum Voor Kinderfilosofie Nederland.
- “Spel en verhaal in de kleuterklas“ Lesprogramma voor peuter en kleuterleidsters. curriculum Vrije Hogeschool Zeist.
- “Filosoferen met kleuters” PABO Alkmaar.
- Ontwerpen en uitvoeren leerlijn filosoferen met kinderen op de basisschool (320 lessen groep 1 t/m 8) “ in samenwerking met Rotterdam- Vakmanstad, centrum voor kinderfilosofie Nederland, CED & SLO, diverse basisscholen in Rotterdam
- Ontwikkelen filosoferen met kinderen op de basisschool in samenwerking met leerkrachten van verschillende basisscholen, coachen leerkrachten “on the job”.
- “Filosoferen met ouders en kinderen” ontwerp, onderzoek, ontwikkeling en publicatie.
- Diverse publicaties Wijsheidsweb over cultuur, verhaal en filosoferen met kinderen
- “Van Nul naar Taal”; Denkkracht -Taalkracht; TOS-onderwijs. Een onderzoek naar taalontwikkeling en filosoferen met kinderen op de basisschool.
- “Filosoferen met jongeren” beweringen in krantenkoppen en media. Socratisch onderzoek VO.
- Filosofiecafé, socratische gespreksvoering met volwassenen &jongeren bibliotheek Capelle a/d IJssel.
- “Een verhaal om over te praten” Radio Capelle, bibliotheek Capelle a/d IJssel.
- “Filosoferen op de boerderij,”, filosofisch onderzoek naar identiteit op de zorgboerderij.
- “Filosoferen met kunst” bezoeken musea met groepen basisschool.
- Ontwikkelen certificeren filosoferen met kinderen op de basisschool in Nederland en India.
-
Ontwikkelen materiaal voor filosoferen met kinderen in India; handleidingen voor leerkrachten.
-
"Wat is er anders" , een onderzoek naar verschillen tussen EDI -model en filosoferen op de basisschool
- Filosoferen 'online' met groepen Internationaal 5 -18+ Denk-Inn en Filosofisch Duet
- Onderzoek en ontwikkeling filosoferen Speciaal onderwijs 'Talentklas'
- Verzorgen filosofieonderwijs voor zeer hoogbegaafden (leeftijd 7 -21+) Mandeville Academy Gouda
- Foto: Marja van Rossum
Inspiratiebronnen
Hieronder tref je een lijst publicaties en personen die voor mij inspirerend zijn geweest in mijn filosofische reis.
Prof. Dr. Heinz Kimmerle: Mijn professor dialectiek, differrenz-denken en interculturele filosofie. Ik reisde 2 x met hem mee naar Berlijn en Dubrovnik, volgende zijn lezingen en studeerde bij hem af aan de Erasmusuniversiteit .
Interculturele filosofie en kunst
Dr. Heidi Muijnen: sinds 1984 mijn studiegenoot, denkgenoot, inspiratiebron en vriendin. Heidi organiseert interculturele ontmoetingen met de door haar opgerichte stichting Quest for wisdom en heeft diverse spel- en dialoogvormen ontwikkeld: zowel met de stichting als in haar filosofische praktijk voor levenskunst en creatieve ontwikkeling.
Marja van Rossum: Nederlands kinderfilosoof, schrijfcoach en auteur. Toen ik Marja in 2001 leerde kennen was zij een van de eerste Nederlandse kinderfilosofen, een echte pionier. Ze legde ook internationaal contacten en heeft het grote geluk dat ze met Berrie Heesen heeft kunnen samenwerken. Via het Centrum voor Kinderfilosofie heeft ze veel van zijn werk door kunnen geven, nu doet ze dat via haar bedrijf Groot Denkraam.
Marja ontwikkelde samen met Rob Bartels een completen leerlijn voor de basisschool; Filosoferen doe je zo.
Daarnaast is zij specialist in het filosoferen in de kunst- en cultuursector.